Scheiding echtpaar ontruiming

Wanneer er bij een scheiding sprake is van een gezamenlijke echtelijke woning zal deze in veel gevallen ontruimd worden. De reden hiervan is heel simpel. Bij een echtelijke woning ontruimen komt een hoop emotie kijken. De emotionele belasting van de beide ex echtelieden en de tijdsdruk om het huis leeg te krijgen zorgen ervoor dat een ontruimingsbedrijf de beste oplossing is. We keken naar een aantal aspecten waar je aan moet denken bij een ontruiming bij een scheiding. Daarnaast vroegen we een aantal prijzen van ontruimingsbedrijven op.

 

De prijs van een ontruiming

We ontvingen van meerdere ontruimingsbedrijven een prijsopgave van de diverse tarieven die men hanteert. We hebben ze samengebracht in onderstaande tabel.

Welk onderdeel van de dienstverlening van het ontruimingsbedrijf Wat krijg je zoal wat is de basis van de prijs Wat is de prijs van dit facet
Een ontruimer Een ontruimer die werkzaam is als schoonmaker, sloper, demontagehulp, meewerkend chauffeur of voorman Prijs per uur Tussen 34 en 49 euro
Een vrachtwagen Een bakwagen waarmee de inboedel naar een berging en/of een opkoper wordt vervoerd Prijs per halve dag Tussen 247 en 399 euro
Een container Een container waarmee het grofvuil wordt afgevoerd, prijs inclusief plaatsen, verwijderen en legen Prijs per dag Tussen 299 en 499 euro

Voordat je een ontruimingsbedrijf inschakelt

Voordat je bij een echtscheiding een ontruimingsbedrijf inschakelt is het van belang dat je goed de inboedel in het huis verdeelt. Loop met je ex partner samen door de echtelijke woning heen en maak een lijst van zaken die een ieder van jullie persoonlijk wil hebben. Zorg er voor dat nog voor de medewerker van het ontruimingsbedrijf komt deze zaken ook daadwerkelijk uit de woning zijn gehaald. Had je nog geen andere woonruimte, zorg er dan voor dat de spullen in een berging kunnen komen te staan. Deze berging kan je zelf regelen maar er zijn ook ontruimingsbedrijven die de beschikking over dergelijke bergingen hebben.

 

Overleg vooraf over de financiën

De rekening van een ontruimingsbedrijf kan behoorlijk oplopen. Het ontruimen van een flat kan al snel 1200 euro zijn en het ontruimen van een hoekwoning loopt op vanaf 1500 euro. Dit zijn kosten die je niet alleen moet willen dragen als ex partner. Maak daarom afspraken over de betaling van de rekening van het ontruimingsbedrijf. Daarbij kan er worden gesproken over een fifty fifty afhandeling en daarvan kan worden afgeweken wanneer een van de partners na de echtscheiding al langere tijd in de woning was blijven wonen. Wanneer er bij de voorlopige voorzieningen afspraken waren gemaakt over het gebruik van de woning dient hiermee bij de verrekening van de kosten rekening te worden gehouden.

 

Een verkoop in lege staat

Bij de verkoop van een woning in geheel lege staat zal de opbrengst doorgaans relatief gezien het hoogste zijn. Je dient er in dat geval voor te zorgen dat het ontruimingsbedrijf het hele huis leeg ruimt en bezemschoon achterlaat voor de bezichtigingen. Je kan eventueel afspreken dat het ontruimingsbedrijf na het ontruimen de woning schoonmaakt waardoor je er zelf geen verder omkijken naar hebt. Alle meubelstukken en persoonlijke zaken worden uit het huis weggehaald. Het is zaak dat dit zo snel mogelijk gebeurt zodat de verkoop van de echtelijke woning niet lang op zich hoeft te laten wachten.

 

Een verkoop in gemeubileerde staat

Hierbij zal een zeer klein gedeelte van de meubels blijven staan in verband met de aankleding van het huis bij de bezichtiging. Het kan ook zijn dat de makelaar zelf een stylist inhuurt die de woning tijdelijk aankleedt om de verkoop aantrekkelijker te maken. In dit geval zal de woning eveneens worden leeg geruimd en schoongemaakt, echter de makelaar zal in een aantal gevallen betrokken zijn bij de ontruiming.

 

De ontruiming van waardevolle zaken

Bepaalde zaken die noch jij noch je ex partner willen bewaren kunnen alsnog een financiële waarde hebben. Deze zaken zullen bij de ontruiming worden verkocht aan een opkoper. Bij de ontruiming zal het dan zo zijn dat de oploper vooraf een prijsopgave maakt van de zaken die hij gaat overnemen. De verrekening zal plaatsvinden bij het overhandigen van de inboedel aan de verkoper. Gaat het om zaken die wel verkoopbaar zijn maar die de opkoper niet wil hebben dan zullen ze worden afgegeven bij een kringloopwinkel. Op die manier weet je zeker dat er op een milieuverantwoorde methode wordt gewerkt bij de ontruiming van je huis.

 

De ontruiming van niet waardevolle zaken

bij een ontruiming kom je altijd tot de conclusie dat er een hoop zaken in je huis stonden die geen waarde meer hebben. Deze zaken zullen worden afgevoerd naar het grofvuil. Het ontruimingsbedrijf zal in dat geval voorzien in een container of bijvoorbeeld een aanhanger waarmee het grofvuil wordt weggebracht. Voor het gebruik van beide zaken worden uiteraard kosten in rekening gebracht.

 

Een prijsopgave en een offerte

Vergelijk voor je een ontruimer inschakelt altijd de tarieven vooraf. Dat doe je met onderstaande button. je krijgt gelijk een aantal offertes in je mailbox om te vergelijken. Dit zal je een voordeel opleveren wat kan oplopen tot wel 20 procent. Daarnaast laat je door het ontruimingsbedrijf ter plekke een offerte opstellen die

bindend is. Op deze manier weet je gelijk waar je aan toe bent en kom je niet na de ontruiming voor een onverwachte verrassing te staan.

 

Gratis tot 4 offertes in je mailbox?

Jouw situatie is uniek, daardoor verschilt de prijs per specialist aanzienlijk. Vergelijk daarom gratis meerdere offertes van specialisten en bespaar tot wel 30%.